Veelgestelde vragen

 

WAT MOET IK MEENEMEN NAAR DE LES?

Gemakkelijke/sportieve kleding is prima. Bij voorkeur legging of korte broek, of shorts. Draag in ieder geval geen kleding die te los zit. Neem eventueel ook een handdoek mee als je de neiging hebt om veel te transpireren. 

Wij oefenen altijd op blote voeten. Als je het koud hebt, neem dan sokken mee die niet glijden (speciale yoga sokken - "toe sox") of gewone anti-slip sokken.Verder hoef je niets mee te nemen, de school is volledig ingericht met alle yoga hulpmiddelen: matten, blokken, riemen, bolsters en dekens. Heb je een yoga mat? Dan mag je deze meenemen. 

WELKE TAAL WORDT ER GESPROKEN TIJDENS DE LES?

De gemeenschappelijk gesproken taal is Nederlands, terwijl het Sanskrit wordt gebruikt om de verschillende houdingen aan te duiden. Maar je kunt ook een privé les in het Engels of Pools volgen. Heb je interesse in Engels of Pools gesproken groepslessen? Laat het me dan weten, bij voldoende interesse zet ik met plezier een extra groep op.

WAT KAN IK VAN EEN LES VERWACHTEN

Een uur praktische kennis, warme omgeving en veel plezier :-) Wij werken met hands-on aanpassingen en hulpmiddelen ozlas blokken, bolsters, riemen, touwen etc. Soms krijg je andere of aangepaste houding dan de rest van de groep - dit is omdat wij altijd asana aan je unieke lichaam en niet anders om aan te willen passen. Zo oefen je op een veilige manier en kan op een verantwoordelijke manier je kracht en lenigheid ontwikkelen. 

Tijdens een yogales zal de docente de houding wordt voordoen, vervolgens doe je de houding zelf en de docent geeft je individuele correcties. Is je knie in lijn met je enkel? Zijn je armen helemaal gestrekt? etc. Deze gedetailleerde aanwijzingen zorgen ervoor dat je lichaam op de juiste manier belast wordt en je meer stabiliteit met minder inspanning bereikt = dit voorkomt ook blessures! 

WANEER ERVAAR IK HET EFFECT? 
Een proefles geeft een beeld van wat Iyengar yoga is en of het bij je zou kunnen passen; een introductiemaand geeft al meer een indruk. Als je echt wilt weten wat deze yoga met je doet, moet je het tenminste drie maanden, één keer per week, proberen. De effecten zijn sterker als je vaker en langer yoga doet. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom veel leerlingen lang op les blijven. Lees ook meer hierover bij effecten van yoga.

IS YOGA OOK VOOR MANNEN?
Ja, yoga is voor iedereen! 

IK BEN HELEMAAL NIET LENIG, KAN IK DAN TOCH YOGA BEOEFENEN?

Je hoeft niet lenig te zijn om aan yoga mee te doen. Integendeel. Yoga zal je helpen om leniger te worden en het bewegingsbereik van de gewrichten vergroten op een veilige manier. Vaak dat mensen die minder lenig zijn yoga makkelijker oppakken dan degenen die van nature lenig zijn.

MOET IK ME AANMELDEN VOOR EEN LES?

Als dit je eerste bezoek is – meld je aan voor een proefles, minimaal een week van tevoren. Dit garandeert jouw plaats in de groep.

IK BEN ZWANGER. KAN IK YOGA BEOEFENEN?

Ja zeker! Ik geef ook zwangerschapsyoga lessen. Voor meer informatie click hier>>

WAT ALS IK MENSTRUEERT? 

Jij doet gewoon mee, maar krijgt aangepaste houdingen die ook de menstruatie-gerelateerde klachten helpen te verlichten. 

WAT IS IYENGAR YOGA? 

Iyengar-yoga staat bekend om het gebruik van hulpmiddelen, zoals blokken, riemen, bolsters als ondersteuning bij de uitvoering van de asana's. Dankzij deze hulpmiddelen iedereen kan op een eenvoudige manier yoga beoefenen. Lees meer hier >>

ALGEMENE TIPS

Zorg dat je 10 minuten voor de les aanwezig bent, zodat je genoeg tijd hebt om je even te ontspannen of om alvast op te warmen. Het is het beste om yoga te beoefenen met lege maag - ik raad je aan om minstens 1 uur voordat de les begint niet meer te eten zodat je je licht voelt en je spijsvertering niet in de weg staat (koliek, pijn, of kramp). Zet alsjeblieft je mobiele telefoon uit.