5 tips om thuis yoga oefeningen te doen

Yoga heeft een positieve invloed op de manier waarop je denkt, beweegt en hoe je verbindt met anderen. Je wordt rustig en je bent je meer bewust van jezelf en de wereld om je heen. Als yoga lerares moedig ik mijn studenten aan om regelmatig te oefenen.

De oefeningen die tijdens de les behandeld zijn kunnen ook thuis geoefend worden. Thuis yoga oefeningen doen is eigenlijk een prachtig cadeau dat je jezelf elke dag weer kunt geven. Het is makkelijker dan je denkt!

Met onderstaande tips kan ik je misschien een stukje op weg helpen:

1. Zet yoga in je agenda: Probeer elke dag op hetzelfde tijdstip te oefenen, bij voorkeur in de ochtend. Dit zorgt ervoor dat yoga deel uit gaat maken van je dagelijkse leven. Het vaststellen van een oefenroutine heeft een positieve invloed op je stemming. Binnen enkele dagen zal je merken dat je meer energie hebt en je jezelf minder gestrest voelt.

2. Maak een ‘buddy-systeem’: Spreek samen met een vriendin af om samen te oefenen. Je kunt zelfs een yoga-dagboek bijhouden om je voortgang te evalueren of gebruik de app http://www.pactapp.com/ voor extra motivatie. In de app ‘Pact’ verdien je geld als je regelmatig sport en verlies je geld wanneer je een keer overslaat.

3. Zorg voor een rustige yoga plek: Zoek thuis een plek waar je genoeg bewegingsruimte hebt (1,5 m2  is al voldoende). Zorg dat de plek voldoende verlichting of daglicht heeft. Het belangrijkste aan een yoga plek is rust. Laat je dus niet afleiden door decoratie en eventuele yogaspullen die in de weg liggen. Je hebt alleen jezelf en je yoga mat nodig. Daarnaast adviseer ik je dat je een plek kiest waar je je yoga mat uitgerold kunt laten liggen, zo denk je elke keer als je langs deze plek loopt aan yoga.

4. Maak je niet druk als je de yoga houdingen nog niet perfect kunt uitvoeren: Yoga draait om voelen, het luisteren naar je lichaam en groeien. Het is daarom juist zo belangrijk om thuis te oefenen. Je bent perfect zoals je bent, blijf in beweging!

5. Oefen wat je kent en kan: Begin laagdrempelig, bijvoorbeeld met deze simpele oefeningen>> of vraag of je leraar kan helpen met het ontwikkelen van een eenvoudig oefenprogramma voor thuis. Een tip: je voorkomt blessures door oefeningen te herhalen die je al kent. 

Heb je vragen? Laat het weten in een reactie hieronder! Weet je voor wie dit artikel nog meer interessant zou kunnen zijn? Deel dit artikel dan via de social buttons onder deze post met je vrienden!