Savasana - een van de moeilijkste houdingen

Savasana (ook wel lijk houding genoemd) wordt meestal aan het begin of aan het einde van de yoga les toegepast als een ontspanningsoefening. Het lijkt misschien makkelijk om gewoon te gaan liggen, maar Savasana is een van de meest uitdagende asana’s.

We zijn vaak zo druk bezig dat het soms moeilijk is om even niks te doen, maar alleen ‘te zijn’. Tijdens Savasana geef je jezelf over aan de stilte om volledig aanwezig te zijn in het ‘nu'. Savasana wordt dus niet voor niets de ‘lijk houding’ genoemd. Als je de kunst van het loslaten onder de knie krijgt, wordt Savasana jouw favoriete houding. 

Zo voer je Savasana uit: 

1. Neem de tijd om jezelf goed neer te leggen in de houding. Begin met het strekken van je benen en laat ze zwaar worden. Door je voeten naar buiten te laten vallen help je de heupen dieper te ontspannen. Je mag van een handdoek een zachte rol maken en deze onder je knieën plaatsen om nog dieper je spieren te laten ontharden.

2. Laat de armen naar buiten vallen en draai je handpalmen naar boven. 

3. Gebruik een deken onder je hoofd, strek de kruin van je weg en maak je nek lang. 

4. Probeer het hele lichaam stap voor stap te ontspannen. Begin rustig je lichaam te ‘scannen’ van je kruin tot aan je voetzolen en ontspan alle spieren, terwijl je een langzame ademhaling aanhoudt. 

5. Belangrijk is om tijdens Savasana aanwezig te blijven en niet in slaap te vallen. 

6. Je blijft je adem en je gedachten observeren, zonder dat je ze vasthoudt. Op een moment ontstaat een gevoel van het puur bewustzijn en helderheid. Je wordt gewaar van je hele lichaam, de gedachten en gevoelens. Je vind stilte en rust in jezelf. Het voelt net alsof je thuiskomt.

7. Soms kunnen er heftige emoties omhoog komen, misschien ga je huilen. Daar is niks mis mee. Je lichaam werkt de spanning eruit. Wees mild voor jezelf en neem dan een paar diepere ademhalingen. Blijf aanwezig in het moment. 

8. Om uit deze houding te komen begin je langzaam je vingers, handen, tenen en voeten te bewegen. Voordat je komt zitten blijf je nog een paar minuten op je zij liggen, met gesloten ogen. 

Afbeelding: Felipe Ikehara