Mindful zijn doe je zo!

Wat betekent mindful zijn? Ik vind de definitie van Jon Kabat-Zinn gegeven* erg mooi. Hij zei:

“Ik beschouw mindfulness als een liefdesrelatie die je aangaat met het leven, de werkelijkheid en de verbeeldingskracht, de schoonheid van je eigen zijn, je hart, je lichaam en je geest, en met de wereld”.

Je hoeft niet per se een mindfulness training te doen om mindful te zijn. Het vermogen om in het hier-en-nu aanwezig te zijn is ons aangeboren! Kijk eens naar kleine kinderen - als ze met iets bezig zijn schenken ze er de hele aandacht aan. Alsof niets meer bestond behalve het huidige moment. Daarnaast zijn ze zijn absoluut verliefd op de wereld en ontdekken hem graag. 

Ik heb deze blogpost geschreven om je te herinneren dat jij elke dag een onuitputtelijke hoeveelheid kansen hebt om een grotere intimiteit met jezelf en de wereld om je heen te ontwikkelen. Er zijn een paar simpele tips om mindful te blijven in je dagelijks leven. Dit is al voldoende om de ‘spier van aandacht’ te versterken. 

1. Merk je ademhaling op

Aangezien we alleen NU ademen (de vorige ademhaling is voorbij en de volgende is er nog niet), dient de ademhaling als een voor de hand liggend eerste voorwerp van aandacht dat ons meteen terugbrengt naar het hier en nu. Sta meerdere keren per dag even stil bij je ademhaling. Voel het gebeuren in je neus, mond, keel. Voel het rijzen en dalen van je buik en borstkas. Concentreer je enkele ogenblikken volledig op je ademhaling alsof er niets belangrijker dan je adem is en ga dan weer verder met je bezigheden. 

Een tip: zet een wekker op je mobiele telefoon om 8.00, 13.00 en 21.00 uur. en zodra deze gaat word je bewust van je ademhaling. Na een paar weken zal je merken dat je eigenlijk ook tussen de geplande tijdstippen mindful bent van je ademhaling. 

2. Geniet van je maaltijden

Probeer minstens een maaltijd per dag met volle aandacht te eten. Laat je niet afleiden door je televisie, smartphone, tablet of computer. Ervaar de maaltijd met je ogen, ruik aan het eten, proef het eten terwijl je kauwt. Probeer de smaken te onderscheiden. Hou je aandacht bij het eten.  Als je afdwaalt haal je je aandacht simpelweg terug naar de sensatie van het eten.

Een tip: je kan het bewust eten koppelen aan het gevoel van dankbaarheid en daardoor ook je relatie tot voeding verdiepen. Sta even stil bij de gedachte dat er duizenden mensen zijn die te weinig of zelfs niets om te eten hebben. Denk even aan de mensen die hard gewerkt hebben zodat je van deze maaltijd kunt genieten.

3. Geef aandacht aan het lichaam

Benoem bij jezelf met woorden, zonder oordel, wat er in je lichaam is: is er spanning, vermoeidheid, honger, of juist energie? Stel jezelf een paar simpele vragen: Wat voel ik? Wat vertelt mijn lichaam mij? Wat wil mijn lichaam? Langzaam maar zeker begint je beter naar je lichaam te luisteren. 

Een tip: Geef mindful knuffels - knuffel alsof je nog nooit geknuffeld hebt. Merk op de sensaties van warmte en druk. Merk het ritme van je adem op. Laat je gedachten komen en gaan en breng je aandacht steeds terug naar de lichamelijke sensaties van de knuffel.

 

* Jon Kabat-Zinn is de oprichter van een Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) programma(of met andere woorden - de aandachtstraining).