Asana van de week: Viparita Karani

Jezelf rust gunnen en loslaten….Viparita Karani, met de benen tegen de muur - of tegen de boom ;-) is op dit moment mijn lievelingshouding. Vanwege zijn eenvoud is hij toegankelijk voor iedereen en op elk niveau - zeker ook zwangere vrouwen hebben er heel veel baat bij.

Omdat het een omgekeerde houding - inversie – is, werkt de gebroken kaars rustgevend, afkoelend en vermindert hij vermoeidheid in de benen (heel belangrijk voor mij na uren rondlopen en hands-on begeleidingen van mijn yoga leerlingen). Inversies prikkelen je parasympatische zenuwstelsel (nervus vagus) waardoor je hartslag, je bloeddruk en je spierspanning makkelijker dalen. Maar Viparita Karani kan je ook een boostje geven - en je slapende krachten even wakker maken. Heel universeel dus.

Eenmaal met je benen omhoog kan je een riem om de benen doen, een dekentje onder je hoofd en een dekentje over je heen en een oogkussentje  op je ogen. Een licht gewicht zoals een zandzak van 1/2 - 1 kg zou tijdens een therapeutische sessie je benen en bekken verder en dieper laten ontspannen en verruimen. Houd het vol zolang het ontspannend voelt (meestal 3-5 minuten).

Hoe doe je Viparita Karani?

  • Kom zo dicht mogelijk tegen de muur aan zitten en buig je knieën.

  • Met je knieën tegen de borst aan kom op je zij liggen en breng je je benen tegen de muur.

  •  Je kan deze houding wat intenser maken door op een stapel dekens of op  een bolster te komen zitten en dan je benen richtig te muur te zwaaien.

  • Breng je billen zo dicht mogelijk tegen te muur en strek je benen volledig. Met je hielen tegen de muur rek je tenen naar je toe.

  • Laat je armen naar opzij vallen met de handpalmen naar het plafond gedraaid. Of buig je ellebogen en leg je onderarm ten opzichte van je bovenarm in een hoek van 90 graden (zogeheten catus-arm).

Gebruik een intentie: “stilte en rust van binnen, de juiste flow van het leven.” (of voor een boost-versie van deze houding: “Ik wakker mijn innerlijke vuur aan”).

Screen Shot 2018-09-27 at 11.22.51.png
11.08.jpg
11.7.jpg
11.5.jpg