5 Yama's - Ahimsa

Terwijl wij op de yoga mat stappen, is onze belangrijkste focus vaak om onze kracht en flexibiliteit te ontwikkelen en uiteindelijk ernaar te streven om nieuwe houdingen aan ons repertoire toe te voegen. Dat doen wij de hele uur. 

Maar hoe zit het met de andere 23 uur van de dag, wanneer we van onze mat af zijn? Hoe kunnen we onze yogapraktijk voortzetten en onze innerlijke kracht toepassen om een persoon van vrede in de wereld te zijn? 

Ik zou je graag meer nieuwsgierig maken naar wat YOGA te bieden heeft, meer dan je wekelijkse yogales, op en buiten de yogamat. Een van de takken van de yogafilosofie - yoga soetra’s (de oudste schriften van yoga)  - zijn  de yama’s: vijf morele, ethische en maatschappelijke richtlijnen om een bewust en eerlijk leven te leiden. 

Deze richtlijnen kunnen een goede oefening zijn voor iets waar je in je leven aan wilt werken. 

De eerste Yama

Wordt Ahimsa genoemd en wordt vertaald als geweldloos of niet-schaden.

Wanneer we overwegen om anderen niet te schaden, denken we misschien: 'nou ik ga echt geen mensen neer slaan op straat . Maar natuurlijk gaat het veel dieper dan dat. Doden en fysieke schade aanrichten zijn grove vormen van geweld die gemakkelijk te zien en te begrijpen zijn.

We kunnen op grotere schaal Ahimsa naar de aarde brengen door een milieuvriendelijker, plantaardig dieet te kiezen en niet-toxische producten te kopen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. 

Maar het strekt zich ook uit tot ons fysieke en emotionele welzijn. Bijvoorbeeld, in onze relaties, hoe vaak zeggen of doen we iets dat schade toebrengt aan een geliefde, die kwetsende kritiek of dat oordeel?

En natuurlijk met onszelf, hoe praat je tegen jezelf? Is het op een liefdevolle, medelevende manier? Of is het op een schadelijke manier? Hoe vaak hekelen we onze intenties, laten we ons geloven dat we niet goed genoeg zijn, fit genoeg, dun genoeg of succesvol genoeg? 

Deze gedachten lijken misschien onschuldig, maar ze kunnen een zeer krachtige impact hebben. We beginnen te geloven wat we onszelf vertellen. 

Ahimsa op je yoga mat

Dit is een uitdaging die vaak op de mat komt. Je zult merken dat je jezelf constant aan het pushen bent om harder te werken, verder te reiken, je grenzen te overschrijden in een voortdurend streven naar perfectie en vooruitgang. Dit soort streven is een subtiele vorm van agressie en geweld naar jezelf.

Geweldloosheid door medeleven met jezelf te beoefenen is een perfecte manier om te beginnen met het opbouwen van positieve input. Accepteer waar je vandaag bent en dat het anders kan zijn dan gisteren. Sta jezelf toe te spelen, te vallen, fouten te maken, ook op je yogamat.  Wanneer je je gedwongen voelt om iets te doen waar je lichaam tegen vecht, kijk dan of je in die ruimte kunt blijven vlak voordat je je grens bereikt in plaats van er voorbij te duwen. Wanneer je de drang voelt om zonder gedachten voorbij je grenzen te duwen, trek je bewust terug en stem je af op wat er gaande is in het moment. 

Ahimsa betekent liefde

Door compassievol en geweldlooste oefenen openen we ons hoofd en hart voor de verhalen van anderen. We oefenen met het kijken met vriendelijke ogen naar elk individu dat ons leven binnengaat, zich realiserend dat iedereen die we ontmoeten een unieke geschiedenis en een reeks ervaringen heeft die hen heeft geleid tot wie en waar ze nu zijn. We tonen compassie aan anderen door te luisteren, door begripvol en niet-oordelend te zijn. Maar wij moeten altijd met onszelf beginnen door compassievol en geweldloos voor onszelf te zijn.

Net zoals onze praktijk op de mat, is dit een voortdurende oefening, niet een die over een dag, een maand of misschien ooit zal worden geperfectioneerd. In plaats daarvan oefenen we simpelweg met de intentie meer bewust te zijn van de grotere effecten van onze acties.

Kijk  vanaf deze week, of je je persoonlijke interpretatie van Ahimsa in je praktijk kunt laten werken. 

Namaste!

monday mantra.png